مطلبی از فصل سوم کتاب اسپیلکا:

 

(خلقت گرایی)عقیده دینی بنیاد گرایی است که داستان خلقت جهان و حیات را چنان که در سفر پیدایش اماده است موبه مو قبول دارد و تاکید می کند و منکر هرنوع تکاملی است.(کارتر2000)
علم افرینش رویکردی تازه تر است که ما طرفدارانش می خواهند اندیشه علمی را با خلقت گرایی آشتی دهند.
آنان در این کار شاید انگیزه ای دوگانه دارند:
1_خلقت گرایی را از اعتبار مادی و عقلانی علم برخوردار کنند و 2_اندیشه های علمی را به ایمان محافظه کارانه خلقت گرایان راه دهند.
بدین ترتیب علم با گزارش خلقت در سفر پیدایش هماهنگی می یابد.
پیش از این گفتیم که دین ظاهرا پدیده ای عام و بشری است.درنتیجه باید به دنبال مکانیسم هاب روان شناختی ای باشیم که جنبه عام و جهانی دارند;اگر چنین مکانیسم های درکار باشد،وجود انها مؤید سهم تکامل در این جریان است.
ریشه های تکاملی رفتار اجتماعی را نخستین بار"داروین"مطرح کرد که پیوند لذت را با روابط اجتماعی یکی از عوامل پیروزی در انتخاب طبیعی می دانست.
"بروئر"گمان می کند که{زندگی گروهی هماهنگ نخستین شگرد بقای گونه هاست}
شرح و بسط این مقال به طور کامل نیازمند چند مجلد است همین بس که بگوییم جامعه گرایی شامل تفاهم اجتماعی،همکاری،نوع دوستی،دلبستگی/پیوستگی است.
اهمیت زبان و ارتباط در بیان جامعه گرایی نباید دست کم گرفته شود.
در واقع،محوریت ارتباط در میان انسان ها و جانوران مبیّن اهمیت تکاملی ان است.
رفتارهای اجتماعی نظیر پیوندجویی و دلبستگی را می توان دارای مبانی زیست شناختی دانست.
انتشار کتاب معروف آلیستر هاردی(1976)به نام زیست شناسی خدا دری تازه به روی تعاملات زیست شناختی نوین درباره تکامل و دین گشود:این کتاب اساسا به دنبال ان است که انتخاب طبیعی داروین و علم وراثت را با دین اشتی می دهد.
ارتباط میان دین و زیست شناسی به لحاظ تاریخی منوط به نظریه تکامل بوده است.اندکی پس از ان که داروین ارای خود را مطرح کرد جامعه مذهبی دچار اختلاف شد و عجیب انکه محافظه کاران در هر دوسوی دعوا حضور داشتند یک گروه تکامل را خطری هولناک برای ایمان می دیدند;زیرا تمایز میان انسان و سایر جانوران را کنار می گذاشت.طرفداران مذهبی داروین نظریه تکاملی را شاهدی شگفت اور بر شیوه کار خدا از طریق قوانین طبیعی می دانستند.دامنه این نبرد به قرن بیست و یکم هم کشیده شده است.مسایل اصلی همان است که بود;اما در جهان معاصر جریان اصلی اعم از جایگاه مهم تری برخوردار است.متفکران بسیاری کوشیده اند که نقش و کارکردهای دین را در قالب نظریه های علمی در اوردند.
دین،در جریان رایج زیست شناسی و علوم اجتماعی،به صورت موضوعی جالب توجه در امده است.مردم شناسی و رشته جدید اما بسیار بحث انگیز زیست شناسی اجتماعی دیدگاه هایی را در مورد ریشه ها و نقش های احتمالی دین مطرح کرده اند.
سرانجام،دین و عقاید الاهیاتی ممکن است به عنوان متغیرهای مستقل در ایجاد حالات تندرستی یا عدم سلامت جسمانی دخیل باشد با عنایت به تاکید ملی ما بر بهداشت که توجه مارا به مسائلی از قبیل:عادت غذایی و اثار زیان بخش سیگار،الکل و سواستعمال مواد مخدر معطوف می دارد،از سبک زندگی گروه هایی نظیر مورمون ها درس های روشنی می توان اموخت.
کاملا روشن است که دین اگرچه به ظاهر بسی دور از زیست شناسی است،درعمل از بسیاری جهات با ان ارتباط دارد.

مصاحبه با کودک زیر10سال درمورد خوبی

مصاحبه با کودک زیر10سال درمورد شر

روان شناسی دین از دیدگاه یونگ

دین ,زیست ,شناسی ,های ,گرایی ,خلقت ,است که ,زیست شناسی ,خلقت گرایی ,را با ,زیست شناختی

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

برای مقابله با ویروس کرونا چگونه باید به اعضای خانواده خود،و دوستان یاری رسانیم؟ مدرسه اسلامی آموزش زبان و فرهنگ کره قهوه هسته خرما در تاخ عثمانی قشم بچه های مسجد شیمی کنکور تبریز کشاورزان ایرانی وبلاگ شورای دانش آموزی سریال ها - فیلم ها - متن ها دیوارپوش آجری بازاریابی برای احمق ها